De Christelijke Muziekvereniging Oranje heeft afgelopen zaterdagavond haar jaarlijkse donateursconcert gegeven in de Goede Herderkerk te Grootegast. Oranje zette een traditie voort, die bestond uit een avondvullend thema. In dit geval: de musical.
Bekende melodieën passeerden met regelmaat de revue, door presentatrice Myra Eeken consequent aangeduid als “liedjes”. Zo konden we luisteren naar liedjes uit de 3 musketiers , Jesus Christ Superstar, The Lion King en The Phantom of the Opera. Gekoppeld aan beroemde namen van componisten als Andrew Lloyd Webber en George Gershwin klonken de Oranje interpretaties als “muziek in de oren”. De hoofdmoot werd weergegeven door het A-orkest. Daarnaast kwamen het C- en B-orkest aan bod, waar de jeugd in opleiding blijk gaf van muzikaal talent. De dirigenten Dineke van der Ploeg en Hendrik Marinus hadden dan ook weinig moeite de leerlingen, hier en daar aangevuld met ervaren Oranje krachten, tot leuke en gevarieerde optredens te verleiden.
Het A orkest o.l.v. Anne van den Berg speelde met overtuiging. De club is in de loop der jaren gegroeid en heeft zich ontwikkeld tot een ensemble met een volwassen klank en warme sound. Dat maakt het luisteren naar hun uitvoeringen tot een aangename bezigheid, wat ook bleek uit de reacties van het publiek. Zij beloonde de vereniging na afloop van het concert met een staande ovatie.
Wat is een musical zonder vocale inbreng. Niets. Het vertelt immers een verhaal. Hiervoor was zangeres Rianne Botma ingehuurd. Dramatiek vervult in musicals een belangrijke rol. Botma vertolkte die rol in kwetsbare en extatische momenten op overtuigende manier. In eigen gecomponeerde werkjes als “Melody by Melody” (begeleid door Oranje) en “Like the wind” (waar ze zichzelf op gitaar begeleidde) kwam haar veelzijdigheid op muzikaal gebied tot uiting.
Pianiste Stientje Nicolai gaf Oranje in de begeleiding van Botma extra kleur. Dramatiek kwam ook dansend tot uiting. Dance Mix uit Grootegast o.l.v Ina Vegelin ondersteunde Oranje Grootegast visueel daadkrachtig tijdens de uitvoering van “The Phantom of the Opera”, dankzij grotesk bewegende en gemaskerde fantomen in de wandelpaden van de kerk.
En mochten er onder de luisteraars mensen zijn geweest die met musicals weinig op hebben, geen punt. Oranje speelde voor de pauze een drietal op zichzelf staande composities. Allereerst “Homage” van Jan van der Roost. De componist gebruikt op creatieve wijze de bekende melodie uit de orgelsymfonie van Saint Saens als leidend motief, bij het bredere publiek beter bekend als “If I had words” van Yvonne Keeley. Op maat geschreven voor de vereniging uit Grootegast, wat bleek uit de imposante vertolking. Magnum Mysterium” van Morten Lauridsen vormde qua karakter, door de ingetogen componeertrant, een prettige overgang naar de eerste bijdrage van Rianne Botma, het al eerder genoemde “Melody by Melody” van haar eigen hand in een instrumentatie van H. de Boer. Oranje sloot voor de pauze af met “Hercab” van Trovesi. Diverse secties van de band gaven solerend uiting aan hun gevoel voor jazz, met baritonsaxspeelster Eveline de Vries als absolute uitblinkster.
Rianne Botma besloot haar optreden ook in jazz sfeer. In “All that Jazz”, met begeleiding van een ensemble uit Oranje, onderstreepte ze haar veelzijdigheid als zangeres.